برای داشتن کسب و کار اینترنتی موفق چه گام‌هایی باید برداشت؟

داشتن کسب و کار اینترنتی برنامه‌ریزی‌شده و هوشمند مراحلی دارد که با رعایت درست و اصولی آن‌ها می‌توانید رؤیای پیشرفت برند خود را محقق کنید و در فضای بی‌کران اینترنت شناخته شوید؛ توضیح این مراحل در زیر آمده است:

مشتری خود را بشناسید.

اگر قصد راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی دارید یا می‌خواهید در کنار تجارت حضوری کسب و کار اینترنتی هم داشته باشید برای مثال در بوتیک لباس‌فروشی خود مشغول هستید اما تمایل دارید برای کسب درآمد بیشتر یک پیج تجاری فروش لباس هم در اینستاگرام ایجاد کنید ابتدا باید مشتری خود را دقیق بشناسید؛ شناخت دقیق مشتری یعنی انجام تحقیقات بازاری گسترده برای آگاهی کامل از تیپ شخصیتی، جنسیت، سن، نیازها و علایق مشتری. با احاطه کامل روی شخصیت مخاطب متوجه می‌شوید چه چیزی کسب و کار شما را از رقیب‌هایتان جلو می‌اندازد.

برای این کار ترفندهای مختلفی وجود دارد؛ می‌توانید با ایمیل، نظرسنجی در وب‌سایت یا صفحات اجتماعی خود با افراد ارتباط برقرار کنید و خیلی روشن و صریح خواسته‌های آن‌ها را بشناسید.

راه حل‌های مشکلات مشتریان خود را پیدا کنید.

وقتی کامل مخاطب خود و این که چه چیزهایی نیاز دارد را شناختید حالا وقتش رسیده که مشکلات او را حل کنید. طبیعتاً موانع زیادی پیش روی مشتری قرار دارد؛ برای مثال خانه‌اش مسیر زیادی تا فروشگاه دارد و این مسئله او را برای خرید محدود کرده است یا مثلاً مدل لباسی که او می‌خواهد در فروشگاه محل زندگی‌اش پیدا نمی‌شود! این مشکلات برای شما فرصت‌های خوبی به شمار می‌آیند تا با ایجاد یک فروشگاه اینترنتی متنوع و باکیفیت هم مسیر را برای مخاطبان هموار کنید هم آن‌ها را به مشتریان دائم و وفادار فروشگاه خود تبدیل سازید؛ البته یادتان باشد اعتمادسازی یک از شروط تجارت آنلاین است!

حجم ترافیک را به سمت وب‌سایت تجاری خود افزایش دهید.

الان به جایی رسیده‌اید که فروشگاهتان ایجاد شده و مشتریان خود را پیدا کرده‌اید؛ حالا باید کسب و کار اینترنتی خود را توسعه دهید و رونق کسب و کار تنها با تبلیغات حرفه‌ای و هدایت ترافیک بالا به فروشگاه امکان‌پذیر است. برای تبلیغ کسب و کار از هیچ چیز دریغ نکنید؛ بازاریابی برند خود را در هرجایی که حضور کاربران حجم بالایی دارد انجام دهید.

یکی از بهترین راه‌های تبلیغات استفاده از صفحات اجتماعی یا وبلاگ‌ شخصی است. همچنین می‌توانید پیشنهادهای طلایی بدهید؛ یعنی مثلاً یک کتاب الکترونیکی مفید و رایگان را در وب‌سایت یا رسانه‌های خود مطرح کنید و افراد را به ثبت نام در لیست ایمیلتان ترغیب سازید. این لیست ایمیل که باید داشته باشید جهت بازاریابی کسب و کار، آموزش و ایجاد ارتباط با مشتریان لازم است. تا حد ممکن وب‌سایت فروش خود را در شبکه‌های مختلف آنلاین، فهرست نظرسنجی‌ها و… عنوان کنید. هرچه بیشتر تلاش کنید تا شناخته شوید، به همین میزان مشتری بیشتری جذاب خواهید کرد و موتور جستجو ترافیک زیادی را برای فروشگاه شما مهیا می‌کند.

یک روش آسان برای پرداخت هزینه خرید فراهم کنید.

اگر می‌خواهید مشتری پس از خرید از فروشگاهتان باز هم بعدها وب‌سایت شما را انتخاب کند پس تا حد ممکن باید شرایط را برای او آسان کنید. یکی از مهمترین بخش‌های خرید اینترنتی قسمت پرداخت هزینه است؛ بهترین روش واریز پول را برای مشتری قرار دهید. می‌توانید از وب‌سایت‌های معتبر و بین‌المللی مثل Shopify یا  Paypal استفاده کنید.

نحوه کیفیت و عملکرد وب‌سایت فروشگاهی خود را با ابزارهای وبمستر بسنجید.

اگر درباره گوگل‌وبمستر شنیده باشید حتماً می‌دانید یکی از ابزارهای قدرتمند گوگل است که به ما در مدیریت و بهینه‌سازی وب‌سایت کمک می‌کند؛ به عبارتی با این آپشن متوجه می‌شوید که سایت شما از نظر گوگل چگونه است و چه کارهایی باید انجام دهید تا کیفیت سایتتان ارتقا پیدا کند. بنابراین اگر قصد دارید به شکل جدی یک کسب و کار اینترنتی پیشرفته داشته باشید حتماً از گوگل‌وبمستر استفاده کنید.

به‌طور خلاصه می‌گوییم که یک سری نکات را باید در نظر داشته باشید تا سایت شما در رنکینگ بالای گوکل قرار بگیرد؛ اول این که حتماً در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید و بر ابزارهای مطالعه کلمات کلیدی مسلط باشید. به هر شکلی تولید محتوا انجام می‌دهید کیفیت و جذب مخاطب را فراموش نکنید. فراموش نکنید برای این که کیفیت سایت شما حفظ شود باید تعداد لینک‌های هدایت‌کننده کاربر را به حداقل برسانید تا گیج و خسته نشود. اگر به همین شکل منطقی جلو بروید و سایت خود را با گوگل تأیید کنید مطمئن باشید می‌توانید در زمره بهترین فروشگاه‌های اینترنتی قرار بگیرید.

بازاریابی خود را به روش‌های مختلف انجام دهید.

کسب درآمد آنلاین به پویایی و تحرک نیاز دارد؛ درواقع برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی خوب و شناخته‌شده باید سعی کنید هر روش تبلیغی را تست کنید تا ببینید کدام شیوه بهتر شما را به هدف نزدیک می‌کند. توصیه می‌کنیم از تبلیغات فیس‌بوک استفاده کنید. فیس‌بوک این امکان را به شما می‌دهد تا چند تبلیغ را همزمان باهم اجرا کنید و متوجه شوید افراد به کدام یک از تبلیغات بهتر پاسخ می‌دهند به عبارتی در خلال همین اشکال مختلف بازاریابی درمی‌یابید نرخ تبدیل شما چقدر است؛ یعنی چند نفر از افرادی که به وب‌سایت شما وارد می‌شوند از پیشنهادتان استقبال می‌کنند و محصول شما را می‌خرند.

پشتیبانی و کمک گرفتن را فراموش نکنید.

امروزه ما بیشتر کارهای اینترنتی را خودمان انجام می‌دهیم و راحت از پس آن‌ها برمی‌آییم؛ اما گاهی در کار با چالش‌های سختی روبه‌رو می‌شویم که نمی‌توانیم به تنهایی آن‌ها را حل کنیم بلکه به یک شخص متخصص نیاز داریم که دست ما را در این وضعیت بگیرد. خب این اشکالی ندارد؛ همه که برنامه‌نویس کامیپوتر نیستند! هر کدام از ما در یک زمینه توانایی و خلاقیت داریم؛ مثلاً ممکن است شما در خدمات فروش و جذب مشتری نابغه باشید اما وقتی یک مشکل فنی یا مربوط به سئو در سایتتان پدیدار می‌شود ندانید که چه کار باید انجام دهید. در این زمان‌ها مکث نکنید و حتماً از یک متخصص کمک بگیرید تا کیفیت کسب و کار اینترنتی که دارید افت نکند!

شاید پیش آمده باشد وقتی در گوگل سرچ می‌کردید نام دایان‌افیلیت را دیده باشید؛ دایان یکی از بهترین وب‌سایت‌های ایران است که سال‌هاست در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت دارد. این وب‌سایت بهترین آموزش‌های کسب درآمد اینترنتی را در زمینه‌های مختلف همکاری در فروش، بازاریابی دیجیتال شبکه‌های اجتماعی و… دربرگرفته است و یک منبع غنی برای کسب اطلاعات محسوب می‌شود. اگر تشنه آشنایی با علم شیرین کسب و کار آنلاین هستید دایان‌افیلیت بهترین راهنما برای شماست!