تبلیغات محتوایی

 

منظور از تبلیغات محتوایی چیست؟

شما را نمی‌دانم؛ اما اغلب کسب‌وکارها، از تبلیغات برای ترغیب مشتری به انجام‌دادن کار خاصی استفاده می‌کنند.

این عمل می‌تواند هر چیزی باشد؛ خرید یک محصول، نصب یک اپلیکیشن یا دانلود یک ایبوک.

اصلاً معنای تبلیغات در بازاریابی یعنی:

اطلاع‌رسانی از طریق کانال‌های پولی و ایجاد ارتباط با مخاطب و تحت تاثیر قراردادن او برای انجام عملی مشخص.

حالا اگر این اطلاع‌رسانی دربارهٔ محتوای باکیفیت و معتبری باشد که تولید کرده‌ایم (مثل یک کتاب الکترونیکی، یک محتوای ویدئویی یا پادکست) اسمش را تبلیغات محتوایی (content advertising) می‌گذاریم!

اگر بخواهم خلاصه و ساده بگویم، تبلیغات محتوایی یعنی:

تبلیغ محتوای ارزشمند (و اغلب رایگان) از طریق کانال‌ها پولی.

کانال پولی هم کانالی است که برای انتشار محتوای تبلیغاتی، از شما پول می‌گیرد؛ مثلاً برای اینکه گوگل تبلیغ کتاب الکترونیک شما را در صفحهٔ نتایج جست‌وجو به مخاطبان نشان دهد، باید مبلغ مشخصی به‌ازای هر کلیک به او بدهید.

یا مثلاً برای تبلیغ پادکست‌تان توسط یک اینفلوئنسر یا در صفحات پربازدید اینستاگرام یا لینکدین، باید هزینهٔ تبلیغات را بپردازید.

چرا باید به فکر تبلیغات برای محتوا باشیم؟

طبیعتاً با انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی یا وبلاگ سایت خودتان، افراد معدودی (همان‌هایی که شما را دنبال می‌کنند) با آن‌ مواجه می‌شوند و این‌طوری شانس جذب لیدهای بیشتر و تبدیل آن‌ها را از دست می‌دهید؛ مخصوصاً اگر اول راه باشید و تعداد بازدیدکننده یا دنبال‌کننده‌های شما زیاد نباشد.

علاوه بر این، اگر محتوای ارزشمندی داشته باشید، تبلیغات محتوایی، تصویر برندتان را هم بهبود می‌بخشد. به زبان ساده‌تر، شما به‌عنوان یک مرجع و منبع موثق و معتبر شناخته می‌شوید؛ بنابراین برای جلب اعتماد مخاطب و تبدیل او به مشتری، کارتان راحت‌تر خواهد بود.

با این حساب مهم‌ترین کاربرد تبلیغات محتوایی، تولید لید (مشتری راغب)، خصوصاً در بالای قیف فروش است.

در کنار آن، شما می‌توانید روی افزایش آگاهی از برند هم حساب کنید؛ چون محتوای شما در معرض دید افراد زیادی طی مدت‌زمان مشخص (و اغلب کوتاه) قرار می‌گیرد.

۴ روش تبلیغات محتوایی رایج

۱. تبلیغات در تابلو تخفیف

سایت تابلو تخفیف برترین پلتفرم به روز که توسط تیم طراحان ویرا نوین طراحی و اجرا شده شما تو این سایت خیلی راحت میتونید کسب و کار خودتون رو تبلیغ کنید و درآمدتون رو چند برابر کنید

۲. تبلیغات در گوگل

دومین روش مرسوم تبلیغات محتوایی، تبلیغ در گوگل است. حتماً در بین جست‌وجوهایتان در گوگل، با نتایجی مواجه شده‌اید که کنارشان علامت «Ad» دارند. این‌ همان تبلیغات گوگل است.

گوگل در ازای دریافت مبلغ مشخصی، تبلیغ شما را در بین نتایج طبیعی جست‌وجو نشان می‌دهد. بهتر است در این تبلیغات، به محتوای مفیدتان، مزایایی مانند خدمات و ابزارهای رایگان را هم ضمیمه کنید تا مخاطب برای کلیک‌کردن روی تبلیغ ترغیب شود.

۳. تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

یکی دیگر از روش‌های تبلیغات محتوایی، استفاده از تبلیغات پولی شبکه‌های اجتماعی است. اینستاگرام، تلگرام و لینکدین مهم‌ترین پلتفرم‌های تبلیغات پولی در ایران به حساب می‌آیند.

شما می‌توانید از تبلیغات اینفلوئنسری در این شبکه‌ها استفاده کنید. در این شرایط، اینفلوئنسری را انتخاب می‌کنید که در حوزهٔ کاری شما فعالیت می‌کند؛ پس مطمئن می‌شوید مخاطبان او تا حد زیادی به مخاطبِ هدف شما شبیه است.

اینفلوئنسرها محتوای‌ شما را در قالب یک پست یا استوری به دیگران معرفی (تبلیغ) می‌کنند. کاربر هم با کلیک روی لینک، به صفحهٔ لندینگی که در نظر دارید هدایت می‌شود و با ثبت اطلاعات تماس (ایمیل و شماره‌تماس) محتوا را دانلود می‌کند.

۴. تبلیغات ایمیلی

تبلیغات ایمیلی هم روشی رایجی در تبلیغ محتوا هستند. شما می‌توانید لیستی از کاربرانی که قبلاً ایمیل خود را هنگام ثبت‌نام در سایت در اختیارتان گذاشته‌اند، تهیه کنید. حتی می‌توانید اعضای خبرنامه را هم به این لیست اضافه کرده تا تعداد مخاطبان خود را افزایش دهید.

حالا وقت آن است که تبلیغات ایمیلی را شروع کنید!‌ ۲ راه برای این کار وجود دارد:

  • محتوای خود را در بخشی از ایمیل‌های خبرنامه دیگران تبلیغ کنید تا مخاطبان را به‌سمت آن بکشانید؛
  • یک ایمیل تبلیغاتی اختصاصی برای آن‌ها بفرستید.

مزایای تبلیغات محتوایی و معایب آن!

افزایش سرعت بازدهی محتوا و جذب لید

فرایند دیده‌شدن محتوای شما به‌صورت طبیعی، کمی وقت‌گیر است. اگر دست روی دست بگذارید تا محتوای باارزش شما مسیر طبیعی خودش را طی کند و به‌طور ارگانیک توسط مخاطبان هدف دیده شود، از میدان رقابت عقب می‌مانید.

اما با راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی، محتوای شما در سریع‌ترین زمان، در کانال‌های تبلیغاتی مختلف در معرض دید مخاطبان هدف قرار می‌گیرد.

 

دسترسی راحت‌تر به مخاطبان هدف

درست است که بهینه‌سازی محتوا (سئو) و استفاده از هشتگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی، در نشان‌دادن محتوای شما به کاربران تاثیر زیادی دارند؛ اما در کوتاه‌مدت، روش مطمئنی برای دسترسی به مخاطبان هدف نیستند. گاهی اوقات، صبر جایز نیست!

با تبلیغات محتوایی، نه‌تنها فرایند جذب مشتریان راغب سریع‌تر پیش می‌رود، بلکه بر ویژگی‌های رفتاری و جمعیت‌شناسی افرادی که محتوای شما را می‌بینند، کنترل بیشتری دارید.

ترافیک ارگانیک می‌تواند هر کسی را گول بزند؛ ولی با استفاده از روش‌هایی که در بخش قبلی گفتیم، شما محتوا را جلوی کسی می‌گذارید که تقریباً می‌توان گفت ویژگی‌های او با مشتری ایدئال شما یکی است.

در کنار مزایای تبلیغات محتوایی، باید به سه چالش مهم هم اشاره کنیم:

یکی اینکه به نسبت روش‌های ارگانیک پروموت محتوا که تقریباً رایگان تمام می‌شود، تبلیغات محتوایی هزینه دارد.

دوم اینکه با تبلیغات محتوایی در کوتاه‌مدت و در مقایسه با تکنیک‌هایی مثل بازاریابی محتوایی سریع‌تر به نتیجه می‌رسید؛ اما جایگزین مناسبی برای بازاریابی محتوایی و برنامه‌های بلندمدت نیست.

سومین مورد هم اینکه به محتوای باکیفیت و منحصربه‌فرد نیاز دارید. در غیر این صورت، شما برای چیزی هزینه می‌کنید که کسی آن را نمی‌خواهد.

نمی‌شود دربارهٔ تبلیغات محتوایی صحبت کرد و حرفی از بازاریابی محتوایی نزد. هر دوی آن‌هادر جنبه‌هایی به هم شبیه‌اند؛ ولی چند تفاوت مهم با هم دارند.

تفاوت بازاریابی محتوایی و تبلیغات محتوایی چیست؟

نسبت تبلیغات محتوایی به بازاریابی محتوایی، مثل نسبت کباب و دوغ است!

به عبارت دیگر:

تبلیغات محتوایی، مکمل بازاریابی محتوایی است، نه جایگزین آن.

اصلی‌ترین تفاوت آن‌ها هم در نوع کانال‌های توزیع و ترویج است.

بازاریابی محتوایی بیشتر بر آگاهی از برند و ارتباط تعامل با مخاطب از طریق تاکتیک‌ها و کانال‌های غیرپولی مثل سئو، لینک‌سازی، پیج کسب‌وکار در شبکه‌های اجتماعی متکی است.

در حالی که در تبلیغات محتوایی، از کانال‌های پولی برای پروموت محتوا و هدایت بازدیدکنندگان به‌سمتِ محتوا استفاده می‌شود.

ترویج محتوا و ترغیب مخاطبان به‌سمتِ آن در هر دو دیده می‌شود.

مثلاً ممکن است شما در استوری اینستاگرام خود، مخاطب را به دانلود ایبوک یا خواندن گزارش سالانه تشویق کنید؛ ولی برای این کار پولی خرج نمی‌کنید.

در نقطهٔ مقابل، شما برای جذب لید بیشتر، ایبوک یا گزارش سالانه را در سایر پیج‌های اینستاگرام تبلیغ می‌کنید. این همان چیزی است که به آن تبلیغات می‌گوییم و به مورد بالا هم بازاریابی!

برای اینکه تفاوت این ۲ را به‌خوبی درک کنید، هنگام انتخاب کانال و استراتژی برای توزیع آن، یک سؤال از خودتان بپرسید:

آیا برای ترویج محتوا باید پول بدهم یا رایگان است؟

اگر قرار نیست پولی برای ترویج آن بدهید که بازاریابی است و اگر هم هزینه دارد، تبلیغات!